دلایل ناتوانی پژوهشگران در پژوهشهای علوم اسلامی
32 بازدید
نقش: نویسنده
وضعیت چاپ : چاپ نشده
نحوه تهیه : فردی
زبان : فارسی
اولین شرط برای یک پژوهشگر این است که توانایی پژوهش را داشته باشد. اما عواملی باعث می شود پژوهشگری که تازه گام در این میدان نهاده است نتواند پژوهش خود را به سرانجام برساند یا با سختی پژوهشی نامناسب بنویسد. اما پژوهشگری که این موارد را رعایت کند می تواند حتی سخت ترین موضوعات را خیلی راحت پژوهش کند. وقتی با بسیاری از طلاب و دانشجویانی که در وادی پژوهش وارد شده اند یا طبق برنامه مرکز آموزشی خود باید مقاله بنویسند، آنقدر با سرگردانی ها و سؤالات عجیب و غریب مواجه می شوند که به کلی خود را ناتوان در آن پژوهش می بینند. به راستی چه می شود که آنها خود را اینقدر در نوشتن حتی چند صفحه ناتوان می بینند؟ به طوری که متأسفانه این ناتوانی خود را به صورت کاذب پاسخ می‌دهند و دست به سرقت علمی زده و به پدیده کپی برداری روی می‌آورند. اما این، همه آسیب نیست. بلکه خطرناکتر، آن است که سنگ بنای برخی پژوهشگران، با آسیب ها و ناتوانی ها پایه ریزی شده و رشد می کند و پژوهشگر نمایی مضر وارد جامعه می شود. و برخی دیگر به کلی از پژوهش و مطالعه زده شده و با آن بیگانه می‌شوند. این شخص هم فردی مضر یا حداقل بی مایه برای جامعه می شود. به همین دلیل ضروری می نماید، با برگزاری جلسات هم اندیشی، اساتید و صاحبنظران به ریشه یابی و یافتن دلائل ناتوانی بپردازند و به طرح مباحث تئوری بسنده نکرده، راهکارهای عملی پیش روی پژوهشگران قرار داده و تجربه های خود را به یکدیگر انتقال دهند. به همین دلیل ابتدا نوشته ای اجمالی در این رابطه تهیه شده و از اساتید بزرگوار می خواهیم ما را در تکمیل این طرح یاری نمایند. امید است بتوانیم گامی مؤثر در راستای تربیت پژوهشگر مفید برداریم. إن شاء الله.